marți, 9 octombrie 2012

Magazin online vs. magazin traditional

      Pe 8 noiembrie este ziua mea de nastere si ziua onomastica a fratelui meu. El este cu 10 ani mai mic decat mine si inca se afla in acea perioada frumoasa a copilariei cand inca mai crezi in Mos Craciun si in Zana Maseluta. As vrea ca in acea zi speciala pentru amandoi sa il fac fericit si sa ii fac cadou ceva ce isi doreste de mult timp: un laptop. Nimic nu ma bucura mai mult decat fericirea celor din jur pe care o au atunci cand le ofer ceva. Pentru mine este ceva deosebit, este o multumire sufleteasca si incerc, pe cat posibil, sa ii fac fericiti pe cei din jurul meu.
      Eu ma pricep foarte bine la partea asta de calculatoare si sunt cam pretentios din punctul acesta de vedere. Ma uit la piese, la performante, la asezarea componentelor din interior. Intotdeauna am fost un cusurgiu in domeniul acesta si mi-a placut sa am mereu un calculator care sa faca fata chiar si celor mai pretentioase aplicatii.
      Chiar daca are doar 12 ani, fratele meu este si el foarte atras de partea asta de IT si, neavand decat un singur calculator clasic acasa, m-am gandit ca un laptop performant ar fi cea mai buna alegere pentru el. Si imediat mi-au venit in minte cele doua posibilitati de a-l achizitiona: la un magazin traditional sau online.
      Si m-am gandit care ar fi cea mai buna alegere, deoarece fiecare dintre ele are avantaje si dezavantaje.   Prima mea achizitie online am facut-o in anul 2008 si pot sa spun ca am fost putin sceptic atunci, insa pe parcurs conceptia mea s-a dovedit a fi una gresita. De atunci si pana acum am facut multe achizitii si nu lucruri marunte: televizoare, componente PC, monitoare LCD, chiar si masini de spalat.Si nu am cumparat doar pentru mine, ci si pentru prieteni de-ai mei sau cunostinte, care la final au fost foarte multumiti.
      Asadar, m-am gandit la avantajele de a cumpara online:
-usurinta si accesibilitatea-poti cumpara oriunde te-ai afla, cu conditia sa ai acces la internet. Poti cumpara chiar si cu telefonul mobil.
-prezenta forumurilor si a comentariilor pe site, care te ajuta sa iti faci o parere despre produsul respectiv si despre calitatea serviciilor
-multitudinea de produse care se afla in aceeasi categorie
-poti sa compari imediat preturile cu cele ale unui magazin online concurent
-dupa ce l-ai comandat, produsul iti vine acasa
-ai la dispozitie mii de site-uri care iti ofera informatii suplimentare despre produsul pe care vrei sa il cumperi
      Ca principale dezavantaje ale cumparaturilor online as mentiona:
-platesti mai mult pe un produs, deoarece trebuie sa platesti curieratul sau expedierea prin posta
-riscul ca datele dale personale sa ajunga in mana unor hackeri, daca acestia reusesc sa "sparga" baza de date a magazinului
-riscul de a fi "tepuit" de persoane "binevoitoare" care practica "phishingul". Phishing inseamna o frauda online care s-ar traduce cam asa: cineva face un site identic sau asemanator cu un site legitim si incearca sa te pacaleasca sa iti divulgi anumite informatii personale sensibile: codul de identificare al cardului, PIN-ul, numele de utilizator si parola. Niciodata sa nu cadeti in aceste capcane si, oricum, un magazin online serios niciodata nu va cere astfel de detalii personale.
      M-am gandit si la avantajele pe care le are un magazin traditional:
-ai un contact "face 2 face" cu reprezentantii magazinului si, astfel, poti observa daca sunt politicosi, profesionisti si pregatiti, iar daca nu sunt, te poti certa cu ei direct in magazin
-vezi produsul "pe viu", needitat in programe de editare grafica gen Adobe Photoshop
-platesti mai putin decat daca ai cumpara online
-poti sa te plimbi cu caruciorul printre raioane.
      Ca dezavantaje ar fi:
-faptul ca trebuie sa te deplasezi pana in incinta magazinului ca sa cumperi ceva (asta pentru cei sedentari si lenesi)
-trebuie sa iti cari tu produsul pana acasa (asta pentru cei sedentari si lenesi)
-timp pierdut (asta pentru cei pentru care timpul inseamna bani)
     Din cauza programului foarte incarcat pe care il am, automat am ales varianta online, pentru ca nu am nici timp si nici chef sa merg 40 de km pana la cel mai apropiat magazin de profil. In Romania sunt multe magazine online, insa putine se compara la serviciile pe care le presteaza cu magazinele din strainatate.Unii comercianti stiu sa vânda, stiu sa se poarte cu potentialul client interesat de un anumit produs, dar nu aici este problema. Când vinzi un produs cuiva, îti asumi o anumita responsabilitate, te angajezi sa oferi si alte lucruri specifice acelui produs, cum ar fi o perioada de garantie, un service, personal calificat sa ofere informatii si asa mai departe.
      Problema la noi este ca unii comercianti au învatat cum sa „vrajeasca” clientul pentru ca acesta sa traiasca cu impresia ca a facut cea mai buna alegere, dar nu au realizat ca acel client reprezinta în continuare un potential client si drept urmare trebuie tratat cu acelasi respect ca cel aratat înainte de efectuarea achizitiei. Calitatea unui comerciant nu se refera strict la abilitatea acestuia de a informa si convinge un utilizator sa cumpere un anumit produs, ci si la modul în care îl trateaza pe acel utilizator ulterior, pe toata durata utilizarii produsului, ori de câte ori acesta întâmpina probleme pentru care nu poate fi învinuit.
      Printre brandurile "cu greutate" de la noi face parte si OKTAL, care pentru mine ar fi un acronim pentru Onoare, Klitate (sic!), Temeinicie, Avantaje si Laude primite de la foarte multi clienti multumiti. Marturisesc ca am auzit destul de recent de OKTAL si am fost foarte surprins sa aflu ca acest magazin online activeaza din 1999! Pai atunci 80% dintre romani nici nu visau la o conexiune internet, iar cei care erau conectati la Internet aveau o conexiune dial-up dureros de lenta si stateau cu cronometrul langa ei, de teama sa nu depaseasca impulsurile.
      Faptul ca activeaza pe piata de atatia ani si ca a trecut cu brio prin criza economica si financiara care a inceput in anul 2008 isi spune cuvantul. Criza a fost ca un urias ciur care a filtrat pirul de recolta. Doar cei puternici, seriosi si care au avut o viziune clara a pietei au rezistat.
      Mi-a atras atentia sloganul celor de la OKTAL: "Promisiuni respectate. Din 1999". Este un slogan simplu si cu un mesaj clar. Insa eu l-as schimba. De ce? Pentru ca atunci cand aud cuvantul "promisiune" mi se zburleste parul in cap. In Romania, acest cuvant a fost si este folosit atat de des, incat acum are o conotatie mai mult peiorativa. Cand spui "-Promit ca fac aia!" e ca si cum ai spune "-Oricum nu fac aia si mint cu nerusinare, insa am spus ca promit ca sa nu te superi!" A devenit un sport national la noi sa promiti ceva. Toata lumea promite: politicienii, parintii, profesorii. Si toata lumea stie ca nimeni nu se tine de cuvant.
      Si chiar daca esti serios si intotdeauna iti indeplinesti promisiunile, din pacate concurezi cu prea multi care nu o fac, iar oamenii te baga in aceeasi oala. Eu as inlocui sloganul OKTAL cu "Respect si incredere. Din 1999" pentru ca aceste doua notiuni reprezinta finalitatea. Promisiunile reprezinta ceva ce oricine poate sa faca si e ceva care faci la inceput, insa respectul si increderea se castiga doar prin seriozitate, profesionalism si lucrul bine facut si reprezinta garantia ca ceea ce faci faci bine. Iar aceste doua notiuni reprezinta legatura stransa care este intre client si magazin, pentru ca respectul si increderea trebuie sa existe si de o parte si de alta a baricadei.
      Uitati-va la Apple: oricat de prost ar fi un produs de-al lor, tot se vor gasi milioane de cumparatori pentru ca au castigat RESPECTUL clientilor, iar oamenii au INCREDERE in produsele lor.
      In final, orice slogan ar avea, eu le urez succes celor de la OKTAL si sa dea Dumnezeu sa le comentez sloganurile si in anul 2025! Mai jos va las sa va delectati cu o imagine din showroom-ul OKTAL:



Articol scris pentru Superblog 2012.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu