miercuri, 17 octombrie 2012

Laptopul norocos

      Se apropie 8 noiembrie cu pasi repezi. In aceasta "infama" zi fratele meu implineste 13 ani si sigur aceasta cifra nu ii va purta ghinion pentru ca vreau sa ii fac cadou un laptop "norocos". De mult isi doreste un laptop, mai ales ca acum e singurul copil din clasa care nu are un calculator.
      Marturisesc ca si eu am reusit sa imi iau un calculator personal destul de tarziu, dar nu vreau ca fratele meu sa astepte vreo 3 ani ca mine, asa ca vreau sa ii fac o surpriza placuta.
      Asa ca am luat la rand magazinele online si am inceput sa ma uit la preturi, oferte, producatori. Imediat am fost coplesit de numarul mare de modele si producatori. In urma cu 10 ani, sa detii un laptop era ceva exclusivist; erau adresate entuziastilor si oamenilor de afaceri in primul rand. Iar performanta lor era cu mult sub cea a unui PC normal, pe cand pretul era de 2-3 ori mai mare. Insa, cu trecerea anilor, procesele de fabricatie s-au imbunatatit, tehnologia s-a maturizat si iata ca in zilele noastre, piata laptopurilor a inceput sa o depaseasca pe cea a desktop-urilor. Preturile au tot scazut, iar performanta unui laptop este foarte apropiata cu cea a unui desktop.
      Piata laptopurilor s-a diversificat atat de mult incat acum laptopurile se impart in 3 categorii:
-netbook-uri care de regula sunt laptopuri low-end, cu preturi scazute, care se adreseaza utilizatorilor nepretentiosi, destinate mai mult celor care lucreaza cu programe de tip office si navigheaza pe Internet. Acest trend al netbook-urilor a fost initiat de simpaticul laptop Asus EEE PC (foto dreapta) prin anul 2007
-ultrabook-uri care sunt laptop-uri foarte subtiri, axate pe consumul redus de energie. Conceptul de Ultrabook a fost introdus de Intel la targul de electronice Computex in anul 2011. Ultrabook-urile incorporeaza procesoare cu consum redus de energie si inlocuiesc clasicele hard-disk-uri cu SSD-uri (Solid State Drive) pentru a elimina consumul de energie cauzat de partile mecanice ale hard-disk-urilor. Fiind un concept nou introdus pe piata, succesul de care s-a bucurat nu a fost cel asteptat, insa pe parcurs ce tehnologia va evolua si preturile vor mai scadea, sa speram ca piata se va ridica la nivelul la care ar fi trebuit sa fie.
-notebook-uri care se impart si ele in 3 categorii: multimedia, business si gaming. De regula, cele din segmentul gaming sunt si cele mai performante pentru ca jocurile video au devenit din ce in ce mai pretentioase si necesita hardware cat mai performant.
      Din anul 2008 de cand m-am angajat si pana acum am schimbat 9 calculatoare. Lucrand cu modele 3D, prelucrare CAD si imagini cu rezolutii foarte mari, intotdeauna a trebuit sa am ultima generatie de calculator. Asa am devenit un utilizator foarte pretentios si foarte informat in acest domeniu IT. Rapid am devenit si responsabilul cu achizitionarea laptopurilor si intotdeauna, pentru firma, luam laptopuri high-end, pentru ca aveam nevoie de performanta.
      Pentru fratele meu nu am un buget ridicat ca sa imi permit un laptop high-end, asa ca ii voi lua unul din segmentul mainstream. Pentru mine, la un laptop, designul conteaza cel mai putin. Fiind o persoana mai pragmatica, nu ma intereseaza foarte mult "carcasa", ci ceea ce se afla sub "capota". Si primul filtru pe care il aplic atunci cand vreau sa achizitionez un laptop este sa ma uit daca are placa video dedicata. Daca vad ca laptopul pe care mi-l doresc are placa video integrata, stramb din nas si il tai de pe lista. Este adevarat ca placile video integrate au devenit tot mai performante, insa nu se compara cu una dedicata. Iar cusurgiul tot cusurgiu ramane, orice i-ai face.
      Al doilea lucru la care ma uit este procesorul, care sa fie si el de generatie mai noua: un Intel I3, I5 sau un AMD Dual-Core sau Quad-Core chiar. In timp, am dobandit cunostinte destul de solide in acest domeniu hardware si stiu cam la ce performante sa ma astept de la un laptop, numai cat ma uit la configuratie.
      Pentru mine, o memorie de 4 GB este suficienta pentru ca folosesc un sistem de operare pe 32 de biti, iar memoria care ar fi in plus ar fi practic inutila. La hard-disk ma uit sa aiba minim 5400 de rotatii pe minut, pentru ca nivelul de zgomot nu e mare si are si o racire buna. Ca ultim detaliu, care pentru audiofilul din mine conteaza destul de mult, ar fi sa aiba si o placa de sunet de calitate. Intotdeauna am fost un maniac al sunetului, uneori pierdeam ore in sir ca sa reglez bass, treble si alte minunatii sa am un sunet perfect, mai ales ca dispun de un sistem home cinema surround 5.1.
      Si nu in ultimul rand, cel care conteaza este si pretul. Sunt producatori care vand mai scump doar pentru ca reprezinta niste branduri, cu toate ca laptopurile pe care le vand au aceleasi performante ca unele mai ieftine cu 200-300 de RON. Din fericire, nu sunt un fanboy, asa ca nu am preferinte pentru un anumit producator. Fiind si cunoscator in domeniu, intotdeauna ma uit la raportul calitate-pret si nu la marca laptopului.
Pentru fratele meu este suficient ca laptopul sa ruleze jocurile din seria GTA si sa stea pe internet. Si tocmai ce am vazut la magazinul Azerty un laptop Asus care mi-a facut cu ochiul, fiind foarte atractiv ca pret si performante.
Din pacate, nu toti cumparatorii au cunostinte in domeniu si se uita doar la aspect, nu si la componente, iar acest fapt mi-a adus aminte de un rage comic de pe site-ul de umor 9gag.com, care la momentul respectiv mi s-a parut foarte amuzant:


Articol scris pentru Superblog 2012.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu